سطر هفتم

سطر هفتم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

.

چهارشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۸، ۰۳:۵۸ ب.ظ

هر عملی را که انسان‌ها به‌صورت جمعی انجام می‌دهند،‌ می‌توان به دو مرحله تقسیم کرد: مرحله‌ی‌ آغاز،‌ که ابتکار عمل در دستِ یک «رهبر» است و مرحله‌ی‌ اجرا،‌ که در این مرحله گروهی به هم می‌پیوندند تا عملی را که از این پس اقدامی مشترک شده است به انجام رسانند. در بحث ما،‌ تنها چیزی که اهمیت دارد این بصیرت است که هیچ انسانی، هر قدر هم قوی باشد،‌ نمی‌تواند هرگز کار خوب یا بدی را بدون کمک دیگران به پایان برد. در این‌جا با مفهومی از برابری روبه‌رو می‌شویم که وجودِ یک «رهبر» را تبیین می‌کند: رهبر هرگز بیش از primus inter pares نیست، یعنی اولین در میان هم‌طرازانِ خویش. آنان‌که به نظر می‌رسد از او اطاعت می‌کنند در واقع از او و از اقدامش حمایت می‌کنند؛ بدون این «اطاعت»،‌ او در می‌ماند،‌ حال آن‌که در مهدکودک یا در شرایط بردگی ـ‌یعنی دو حوزه‌ای که در آن‌ها مفهومِ اطاعت معنا داشت و سپس از آن حوزه به موضوعاتِ سیاسی منتقل شد‌ـ کودک یا برده است که اگر حاضر به «همکاری» نشود،‌ درمی‌ماند. حتا در یک سازمانِ بسیار بروکراتیک با نظمِ‌ سلسله‌مراتبیِ ثابتش،‌ درست‌تر این است که به کارکردِ‌ «مهره‌ها» و چرخ‌دنده‌ها به چشمِ حمایت کلی از اقدام مشترک نگاه کنیم و نه چنان‌که معمول است به چشمِ اطاعت از مافوق. اگر من از قوانینِ کشورم اطاعت می‌کنم،‌ در واقع از قانون اساسیِ‌ آن حمایت می‌کنم، چنان‌که به وضوح می‌توان این را در مورد انقلابیون و شورشیانی‌ دید که چون این توافقِ ضمنی‌ را کنار گذاشته‌اند نافرمانی‌ می‌کنند.

از این منظر،‌ کناره‌گرفتگان از مسائل اجتماعی در نظامِ‌ دیکتاتوری کسانی‌اند که با فرار از قلمروی «مسئولیت»،‌ از حمایت از نظام،‌ آن‌جا که چنین حمایتی تحت نام اطاعت مطالبه می‌شود، امتناع کرده‌اند. به راحتی می‌توان تصور کرد که اگر بسیاری از مردم «غیرمسئولانه» عمل کنند و حاضر به حمایت نباشند،‌ حتا بی آن‌که مقاومتِ فعالانه یا شورش کنند،‌ چه بر سر این نوع حکومت‌ها خواهد آمد. آن‌‎گاه خواهیم دید که این چه سلاح موثری‌ می‌تواند باشد. در واقع این یکی از انواعِ اقدام‌ها و مقاومت‌های غیرخشونت‌آمیز است که در قرنِ‌ ما دارد کشف می‌شد ـ‌برای مثال قدرتی که بالقوه در نافرمانی‌ مدنی وجود داردـ. اما دلیل این‌که می‌توانیم این جنایتکارانِ جدید را که هرگز به ابتکار شخصی دست به جنایتی نزده‌اند، همچنان بابت کارهایی که کرده‌اند مسئول بدانیم این است که در موضوعاتِ سیاسی و اخلاقی‌ چیزی به نام اطاعت وجود ندارد. تنها حوزه‌ای که می‌توان این واژه را در مورد افراد بالغ که بَرده هم نبوده‌اند صادق دانست، حوزه‌ی دین است که در آن مردم می‌گویند از کلام یا فرمانِ خداوند اطاعت می‌کنند چون رابطه‌ی میان خداوند و انسان را می‌توان به حق از منظری مشابه رابطه‌ی بزرگ‌سال و کودک دید.

پرسش از کسانی که مشارکت کردند و مطیع بودند،‌ هرگز نباید این باشد که: «چرا اطاعت کردید؟» بلکه باید پرسید: «چرا حمایت کردید؟». این تغییرِ‌ عبارت برای کسانی که تاثیرِ اعجاب‌انگیز و قدرتمندِ‌ «واژه‌های» ساده را بر ذهنِ انسان‌ها، که پیش از هر چیز حیوانِ‌ ناطق‌اند می‌شناسند،‌ خالی از ارزش معنایی نیست. اگر می‌شد این واژه‌ی مضرِ «اطاعت» را از واژگان اندیشه‌ِی اخلاقی و سیاسیِ خود حذف کنیم،‌ خیلی چیزها به دست می‌آوردیم. اگر خوب به این موضوعات بیندیشیم، شاید بخشی از اعتمادبه‌نفس و حتا غرورِ‌ خود را بازیابیم،‌ یعنی چیزی‌ را که در زمان‌های‌ قدیم عزت‌نفس یا شرفِ‌ انسان نامیده می‌شد: شاید نه عزت‌نفس و شرفِ نوعِ بشر که مقامِ انسان بودن را.

 

+ مسئولیت شخصی در دوران دیکتاتوری ـ هانا آرنت

نظرات (۳)

۰۵ بهمن ۹۸ ، ۱۱:۳۱ یک خواننده ی ساده

نافرمانی مدنی، نهایتا به خشونت منجر نمی شه؟ مخصوصا در جوامعی مثل جامعه ما.

پاسخ:
حکومتی که امروز نتونه نافرمانی‌ مدنی رو تحمل کنه و مردم هم،‌ مطیعانه تا نقطه‌ی تحملش عقب برن،‌ فردا چقدر دایره‌ی‌ تحمل و اعمال خشونتش رو گسترش خواهد داشت؟ تا کجا؟

من قبول دارم که این روزها به فراخور جو حاکم بر جامعه نیاز به خواندن کتاب‌هایی از این دست بیش از پیش احساس میشه

 

اما چه کنم که دلم لک زده برای اون پست‌های سرشار از ادبیات و سینما. پست‌های حال خوب کن

 

 

اونم درست زمانی که بیشتر از هر وقت دیگه احتیاج داریم یکی حال‌مون رو خوب کنه.

 

 

که دور بشیم از این سیال سیاهی که ما رو بلعیده 

 

میشه؟ 

هنوز ...

شاید ...

 

 

 

الان به ذهنم رسید چقدر این کلمه‌ی شاید امید داره و کلمه‌ی هرگز چقدر سنگدل می‌تونه باشه

 

 

بنویس. حال خوب کن بنویس

 

البته اگه حس نکنی حال خوب کن نوشتن خیانت به خودت هست در این لحظه

 

و عذابِ اون زندگی‌های از دست رفته‌ی این چند ماه 

 

اون جاهای خالی

 

اگر شد بنویس اگرم نه فدای سرت. 

 

کودک آفریقایی :)))

پاسخ:
اگر بدونید چقدر،‌ چقدر دلم تنگ شده برای لحظه‌ای حس و حالِ‌ خوب. چقدر دلم تنگ شده برای‌ چیزی که شاید،‌ شاید،‌ حالِ حتا یک نفر رو خوب کنه.
ولی واقعا همون‌طور که خودتون گفتین،‌ حتا اگر حالِ خوبی هم بود که نیست،‌ انگار حال‌خوب‌کن نوشتن با خودش یک حسِ خیانت داره. به خودم،‌ به تمامِ جان‌هایی که فدا شدند. به تمامِ‌ بازماندگانشون. به خودمون. به همه. به فرزندان فردا...

کاش...

می‌فهمم

 

اهل قلم اهل هنر سنسورهای به مراتب حساس‌تری دارند و غم‌شون چسبندگی بیشتری داره 

 

و حال این روزهای ما که تو بیداری کابوس می‌بینیم

 

"حال ما خوب است اما تو باور نکن" 

 

سحر ندارد این شبِ تار

 

یک پستی داشتید با ترجیع‌بندِ "مثلن"

 

یکی از اون‌ دوباره و لطفن

 

پاسخ:
میان من با ماه گردون،‌ تفاوت از زمین تا آسمان است.

به‌خاطر اون اهلِ قلمی که گفتین. :)

*

شاید پیش اومد؛ یک پست شبیه اون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی