سطر هفتم

سطر هفتم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

رسالت کلمات... شاید، ای‎کاش و اگر

پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۴۴ ق.ظ

کلمات وقتی در جایگاه مناسب خود قرار گیرند از پسِ مسئولیتِ مفهومی که بر دوش دارند برمی‌آیند. اما در وضعیتی نامتعادل، پاره‌ای واژه‌ها گاه با شوخ‌طبعی از حمل بار مسئولیت سرباز می‌زنند.
«شاید» یکی از این کلمات است. واژه‎ی ریاکارِ شاید، با خود نوعی عدم قطعیت، فرار از مسئولیت و نبود ایمان در اراده و تصمیم خبر می‌دهد. کاربرانِ این واژه برای فرار از نتیجه‎ی اندیشه و عمل، در صورت شکستِ تصمیم، یا مشارکت در امتیازاتِ به‌دستآمده از موفقیتِ هر طرح یا پیشنهاد، راهی از پیش، تدارک دیدهاند.
«ایکاش» حکایت دیگری دارد. این واژه‌ی هزارپهلو همان کارکرد را دارد به اضافه‌ی این‌که قدری رندی، آرزومندی و سهم‌خواهی را هم با خود دارد.
اما «اگر» با این دو واژه‌ی برادرخوانده کاملاً متفاوت است. متفاوت نه بدان معنا که آن‌چه خوبان همه دارند این یک‌جا ندارد بلکه به نوعی علاوه بر آن همه حسن، یک حق انتخابِ جبری از بین دو یا حداکثر سه راه مفروضِ گوینده‎ی کلام برای مخاطب قائل می‌شود. اصولاً واژه‎ی تهدیدآمیزِ «اگر» قدری تحکم و زورگویی با خود دارد، برای مخاطب تعیین تکلیف می‌کند و از قبل طرف مقابل را محکومشده فرض می‌کند. این همان واژه‌ایست که از قدیم با سماجتِ تمام در هر زمینی که می‌شده کاشته‌اند ولی هرگز رنگ و نشان سبزی به خود ندیده‌است.
حالا «اگر» با این ذهنیت تیترها و سرخط سخنان، اظهارنظرها و گزارش‌های رسمی را که این روزها در مطبوعات ـبه‎خصوص انواعِ ایمناش از هرجهتـ و رسانههاى ما بهصورت انبوه وقتِ عقل و درایت و آرامش را می‌گیرند نگاه کنیم «شاید» متوجه شویم تا چه پایه همه چیز به حالِ «ایکاش» رها شدهاست.
.
.
+ حسین پاکدل


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۷
لیلی

نظرات (۲)

لیلی خوب شد بحث شاید باز شد!
پس شاید... ما چی شد؟ می دونی چند وقت خبری از لیلی و سارا و میلاد و مهران نداریم!
پاسخ:

واژه‎ی ریاکارِ شاید...
عدم قطعیت، فرار از مسئولیت و نبودِ ایمان در اراده و تصمیم...
:))



با اینهمه
از
شاید ها
به ما 
بگو

شعر نیستا:))) دلمون تنگ شد دیگه پس این شاید ما چی شد!
پاسخ:
:)))

*
آخه این انصافه که من شانسی، از آی دی یاهوتون بفهمم کی هستین؟!

:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی