سطر هفتم

سطر هفتم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

مراقب باش: یک زنگِ خطر

شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴ ق.ظ

به ابتذال کشیده شدنِ سلیقه‎ی آدم، کار سختی، راه دوری نیست. یک‎دفعه به خودت می‎آیی و می‎بینی آن‎چیزی که برای ساختنش یک عمر زحمت کشیده‎ای، به هدر رفته است. یک نشانه و زنگِ خطرِ ابتذال، خوب و عالی و معرکه دانستنِ چیزهایی‎ست که ارزشِ «بد نبود» هم ندارند. شاهکار دانستن‎شان که دیگر... یعنی رسما به مراسمِ تدفین فرستادنِ سلیقه.

قدرِ سلایق‎مان، قدرِ تعریف کردن‎های‎مان را بدانیم. بعضی لغت‎ها، بعضی کلمات، بعضی اصطلاحات، خیلی بار دارند. خیلی ارزش دارند. همین‎طوری، این صفات را به کار نبریم. که به کار بردن‎شان، آن چیز را بالا نخواهد برد، بلکه تو هستی که پایین کشیده خواهی شد... در حدِ کسی که آن اثر را عالی می‎داند. همان‎قدر مبتذل. همان‎قدر معمولی. همان‎قدر...

در تعریف‎کردن‎هایمان، اندازه نگاه داریم. اگر اثری معمولی را دوست داریم، این را می‎توانیم با «خیلی دوستش دارم» یا «به شدت دوستش دارم» یا حتا «بی‎نهایت دوستش دارم» یا هر جمله یا جملاتِ دیگری که نشان‎دهنده‎ی احساسات باشد، نشان بدهیم. اصلا می‎توان برایش ساعت‎ها ابراز احساسات کرد.

ولی نه با قرض دادنِ صفاتی مثل شاهکار و عالی و معرکه و فوق‎العاده. بیایید به خودمان و سلیقه‎مان، جفا نکنیم. کلماتی که به کار می‎بریم، اعتبارمان هستند. اعتبارمان را ارزان خرج نکنیم.

عالی یعنی خیلی.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۵
لیلی

نظرات (۲)

واقعا باهات هم عقیده ام.
نمونه ی جدیدش برای من همین فیلم ابد ویک روز بود که انقد ازش تعریف شنیدم انتظار شاهکار داشتم ولی در حدی بود که میشد بگی برای یک کارگردان اول خوب بود....
نمونه ی تو چی بود؟
اون n... من بودما:-)  گفتم مثل خودت امتحانت کنم؛شناختی آیا؟
پاسخ:
من ابد و یک روز رو ندیدم. توی اصفهان جشنواره‎گردی کردی مثل هر سال؟ :)

*
نمونه‎ی من؟ کاش یکی دو تا و قابل شمارش بود!
فکر نکنی که خودم رو هم شامل نمی‎شه‎ها. ترس برای خودم باعث شروع این پست شد و به جاهای دیگه رسید. ترس از به طور نامحسوس به ابتذال کشیده شدنِ سلیقه‎ای که برای ساختنش، سال‎ها ممارست کردم.

*
نه والا! تو لااقل یک نشونه می‎دادی برای شناختنت! :))
همه ی فیلما که نه:هفت ماهگی(افتضاح)_ نفس(بازیها خیلی خوب بود)_لانتوری(کاملا روی اعصاب) بادیگارد(عالی نه ولی خوب) ودر آخر ابد رودیدم.
منم باید مواظب سلیقه م باشم...بیشتراز 6 ماهه فیلم خارجی ندیدم:-( آخریش whiplash بود.
پاسخ:
من که هیچی ندیدم! ولی چند تایی رو انتخاب کردم که حتما در طول سال وقت اکران ببینم. :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی