سطر هفتم

سطر هفتم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

پروفسور اسنیپ!

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸ ق.ظ

حقیقتش این‎که، من مجموعه فیلم‎های هری پاتر را خیلی زیاد دوست ندارم. البته همه‎ی این فیلم‎ها را هم ندیده‎ام. ولی بعد از دیدن اولینشان، اشتیاقی هم برای تماشای بقیه نداشتم. شاید این برای بیشتر کسانی که اول مجموعه‎ی کتاب‎های هری پاتر را خواندهاند، صادق باشد. سینما برای به تصویر کشیدن دنیای جادویی هری پاتر، خیلی بی‎سلاح است در مقابل قدرتِ ذهن.

احتمالا این‎که ارباب حلقه‎ها را هم دوست دارم، به خاطر این‎ هست که کتابِ تالکین را نخواندهام. شاید...

البته با توجه به تجربه‎ی دیگرم از خواندنِ کتاب‎های تالکین بتوانم بگویم که جذابیت قلمِ جی‎کی‎رولینگ خیلی بیشتر از تالکین هست.

برای همین، طبیعتا آلن ریکمن، برای من خیلی زیاد تداعی‎کننده‎ی پرفسور اسنیپ نیست ولی مرگ این هنرپیشه‎ی انگلیسی بهانه‎ای شد که یادی کنم از جذاب‎ترین شخصیت مجموعه کتاب‎های هری پاتر، از نظر من و شاید بسیاری دیگر از خواننده‎ها و طرفداران این مجموعه.

من کلِ کتاب‎های هری پاتر را، یکباره، بلافاصله بعد از انتشار آخرین جلد کتاب خواندم. یعنی اصلا آن تبِ انتظار علاقه‎مندان برای جلدِ بعدی را تجربه نکردم. ولی، خیلی قبل از آن، خیلی اتفاقی، بلافاصله بعد از ترجمه و انتشار، جلد جامِ آتش (کتاب چهارم یا پنجم) را از کتابخانه قرض گرفته و خوانده بودم و... چقدر مفتونش شده بودم. و بیش از همه مفتونِ پروفسور اسنیپ. و همان موقع، تصمیم گرفته بودم، حتما مجموعه‎ی هری پاتر را بخوانم. که اگر توی هر جلد یکی مثل پروفسور اسنیپ رو شود، حتما مجموعه‎ی معرکه‎ای خواهد بود. البته که توی هر جلد یک پروفسور اسنیپ جدید رو نشد و همان یکی بود. برای من، تا آخر، پروفسور اسنیپ، جذاب‎ترین شخصیت مجموعه‎ی هری پاتر باقی ماند و مرگش، دردناک‎ترین مرگ توی این مجموعه.

و چه لذتی داشت آن دوره‎ی پشتِ سر هم، هریپاترخوانی!

و البته، تصور ذهنی من وقتِ خواندن کتاب، هیچ شباهتی به پروفسور اسنیپ آلن ریکمن نداشت. تصویر ذهنی من از پروفسور اسنیپ، کاملا چیز دیگری بود... شاید شبیه تصویری که وقت خواندنِ بلندی‎های بادگیر، توی سال‎های قبل از نوجوانی از هیت‎کلیف داشتم. هیت‎کلیفی که البته تصویر ذهنی‎ام از او هم، شبیه هیچ‎کدام از هیت‎کلیف‎های سینما نبود؛ مردی با پوستِ کمی تیره و ابروهای پرپشت و چشمهای نافذ.

پ. ن.: یکی از قرارهایم این است که یک بار، فیلم‎های هری پاتر را پشت سر هم تماشا کنم. شاید نظرم درباره‎شان عوض شد. و حداقل بخشی از لذتِ وقت خواندنِ مجموعه را به من بخشید.

قرار است هر پنج قسمت ماموریت غیرممکن را ببینم. فکر می‎کنم باز هم باشد از این قرارهای پشت سرهم بینی.


نظرات (۳)

۲۶ دی ۹۴ ، ۰۰:۴۹ یاسر امیری
واقعیت اینه که فیلم ها رو نتونستن در حد و اندازه کتابهاش بسازن ولی از شماره ۴ به بعدش قشنگ میشه.
پاسخ:
به زودی می‎بینم همه‎ش رو :)



لیلی به نظرم به عنوان کسی که درست توی سن هری پاتر و دوستاش خوندشونو شروع کرده و طعم اون انتظار هیجان انگیزو چشیده و البته کلی فیلما رو دیده نظرم منطقی باشه...
متاسفانه مجموعه فیلما چون گاها بر اساس سلیقه نویسنده فیلمنامه جلو رفته و نه بر اساس کتاب، و گاها گافهایی توی فیلم هست که دست بر قضا یکی یا دوتاش بسیار کلیدی هستن.
خودت می دونی هر حادثه و داستانی توی کتاب به حوادث بعدی ربط داشت و هیچ قصه ای بیهوده وارد داستان نشده بود. در نتیجه این کارای بداهه گند زده بود به اون هیجان...
من هرگز از فیلمهاش لذت نبردم و خوشحالم که اول کتابا رو خوندم و با دیدن فیلما لذتشو برای خودم حروم نکردم
پاسخ:
آره. برای همینه که سینما اغلب اوقات در مقابل ادبیات کم می‎یاره. توی ادبیات هر خواننده با تخیل سر کار داره. این‎که تخیلت چقدر قوی‎تر باشه، به لذتت درجات بالاتری می‎ده. ولی سینمای اقتباس شده از ادبیات، تماشاگر رو در مقابل تخیل به تصویر در اومده‎ی دیگران قرار می‎ده... و درجات لذت رو... مخصوصا اگر قبلش اون لذتِ بالا رو تجربه کرده باشی، کاهش می‎ده. مخصوصا که هی ذهنت شروع می‎کنه به مقایسه و درجه دادن و...
البته مشکل بزرگِ دیگه هم زمانه. گنجاندنِ اون همه جزئیات و اون همه قصه توی یک تایم کوتاه، به اندازه‎ی یک فیلم، غیرممکنه.

مخصوصا در مورد هری پاتر که بیشتر از هر چیزی، تخیل خواننده رو به تکاپو وا می‎داره.

کلا یادم رفت در مورد اسنیپ می خواستم چی بگم... الان یادم اومد
اسنیپ یعنی یه ذره عشق بیشتر میتونه دنیای بهتری بسازه
پاسخ:
اسنیپ... :|
عشق... :|
قربانی عشق و محبت بود توی این قصه اسنیپ.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی